Zapraszamy na Festiwal Nauki na Wydziale Elektrycznym

Zapraszamy do udziału w Festiwalu Nauki, który w tym roku odbędzie się 21 września (środa). W ramach programu imprezy, przygotowaliśmy wykłady, pokazy i warsztaty, których tematyka odzwierciedla zagadnienia naukowe będące w obszarze zainteresowań naszych pracowników.

Wszystkie zajęcia odbywać się będą w budynku Wydziału Elektrycznego przy ul. 26-go Kwietnia 10. Informacji o wydarzeniu  udziela Pani Małgorzata Parszutowicz, tel. 91-449-40-65, e-mail: malgorzata.parszutowicz@zut.edu.pl.

WYKŁADY

ul. 26 Kwietnia 10, sala 137 (Audytorium  im. Prof. Stefana Skoczowskiego)

9.15 – 10.00 Hybryda w hybrydzie – nowoczesne pojazdy elektryczne – dr inż. Marcin Wardach

Pojazdy o napędzie spalinowym są dziś w powszechnym użytku, choć od dawna wiadomo, że szkodzą środowisku naturalnemu. Rozwiązaniem tego problemu są pojazdy hybrydowe oraz elektryczne. Jakie wymagania muszą spełniać zarówno silniki jak i akumulatory stosowane w pojazdach elektrycznych i w jakim kierunku rozwijają się maszyny elektryczne, o tym można będzie dowiedzieć się na wykładzie.

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

10.15 – 11.00 Cyberterroryzm, cyberprzestępczość – zagrożenia wirtualne czy realne – mgr inż. Maciej Burak

Kiedy w roku 2010 zaczęły się pojawiać informacje na temat wirusa Stuxnet -cyberbroni o nie znanym dotąd stopniu skomplikowania, której stworzenie kosztowało najprawdopodobniej miliony dolarów, a która w skuteczny sposób zaatakowała irańskie instalacje służące produkcji broni nuklearnej, świat dowiedział się, że cyberwojna nie jest jedynie wytworem wyobraźni autorów powieści science fiction. Na wykładzie dowiesz się jak działa cyberbroń, w jaki sposób może ona zakłócać działanie całego szeregu urządzeń nie kojarzonych dotychczas z technologią komputerową w krytycznych dla funkcjonowania współczesnego społeczeństwa obszarach infrastruktury m.in. energetycznej, komunikacyjnej lub transportowej, czy może wymknąć się spod kontroli jej twórców i jakie to może mieć dla nas konsekwencje.

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

11.15 – 12.00 Fale elektromagnetyczne w służbie człowieka – dr inż. Przemysław Łopato

Od kiedy ludzkość zdała sobie sprawę z istnienia fal elektromagnetycznych uczeni i inżynierowie starają się wykorzystać to zjawisko. Obecnie nie można sobie wyobrazić bez nich życia – stały się podstawową techniką umożliwiającą przesyłanie informacji na dalekie odległości. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną różnorodne zastosowania fal elektromagnetycznych z zakresu mikrofalowego, terahercowego i podczerwieni we współczesnym świecie. Przedstawiane zagadnienia dotyczyć będą komunikacji bezprzewodowej, techniki radarowej, badań nieniszczących materiałów i urządzeń oraz terapii medycznej.

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

12.15 – 13.00 Czy bać się energetyki jądrowej? – dr inż. Jan Bursa

Od uruchomienia pierwszej elektrowni jądrowej minęły 62 lata. Przez ten czas na kuli ziemskiej powstały ich dziesiątki i następne dziesiątki są w budowie. Trudno znaleźć na mapie rozwinięty kraj, na terenie którego nie pracowałaby elektrownia jądrowa. Polska jest jednym z takich wyjątków. Dlaczego? Bo boimy się, bo dźwięk słowa „atom” przywołuje złe wspomnienia z przeszłości, bo wmówiono nam, że energetyka jądrowa jest śmiertelnie niebezpieczna, bo przecież w katastrofie w Czarnobylu zginęły setki tysięcy ludzi, bo uważamy że Polacy nie potrafią dobrze pracować i elektrownię jądrową zbudują źle i źle będą w niej pracować, co sprowadzi niebezpieczeństwo na kraj,. Na wszystkie pytania jest odpowiedź. Można wyjaśnić wszystkie wątpliwości. Każdy sposób wytwarzania energii elektrycznej jest obarczony plusami i minusami. Trzeba zrobić bilans plusów i minusów i podjąć odpowiednią decyzję.

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

13.15 – 14.00 Roboty humanoidalne – mgr inż. Adam Łukomski

Symbolem nowoczesnej robotyki stały się obietnice, że przełomowa technologia mająca zmienić nasz świat jest tuż za rogiem, zostanie opracowana za miesiąc, dwa, a najdalej do końca roku. Najlepszym przykładem są tutaj roboty humanoidalne, bohaterowie filmów i literatury, którym przez lata przypisywane były role od zbawców ludzkości, mających zastąpić nas w najcięższych pracach i przy podboju kosmosu, aż po zgubę naszej cywilizacji, sprawców rewolty i końca świata ludzi. A jak jest w praktyce? Czy najnowsze prace z całego świata powinny powodować u nas niepokój i myśli o niepewnej przyszłości, czy może nadal jesteśmy na etapie, gdzie roboty nie potrafią przejść samodzielnie paru kroków i spektakularnie wywracają się, bardziej prosząc się o występ w programie satyrycznym niż poważnym filmie science-fiction? (uwaga: żadna sztuczna inteligencja nie ucierpiała podczas zbierania materiałów video do wykładu).

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

LABORATORIA I WARSZTATY

Budynek Wydziału Elektrycznego, ul. 26-go Kwietnia 10

Sala 039

9.00– 14.00 – Akademia LabView – dr inż. Joanna Górecka, mgr inż. Piotr Okoniewski, mgr inż. Sławomir Kocoń, mgr inż. Przemysław Makiewicz, mgr inż. Artur Chachlica

„Warsztaty elektroniczne w Akademii LabView”

W trakcie warsztatów spróbujesz swoich sił w montażu układów elektronicznych. Otrzymasz elementy niezbędne do zmontowania wybranego przez Ciebie układu elektronicznego a także lutownicę, cynę i pomoc „zawodowców”. Po podłączeniu zbadasz jego możliwości a zmontowany układ zabierzesz ze sobą na pamiątkę wizyty na Wydziale Elektrycznym ZUT. Wierzymy, że wrócisz na nasz wydział jako student i zaprojektujesz oraz zmontujesz i uruchomisz w ramach zajęć nie jedno ciekawe i użyteczne urządzenie elektroniczne.

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

Sala 222 /  223

9.00– 14.00 Laboratorium robotów mobilnych/Laboratorium manipulatorów przemysłowych – dr inż. Rafał Osypiuk, mgr inż. Michał Brasel, mgr inż. Daniel Figurowski

„Jak działają manipulatory przemysłowe i roboty mobilne?

Roboty kojarzone są głównie z fabrykami i automatyzacją produkcji. Coraz częściej wkraczają one jednak w nasze codzienne życie, pomagając w realizacji różnych czynności. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zbudowany jest robot i jaka jest jego zasada działania, to zapraszamy Cię do naszych laboratoriów. Wyjaśnimy w szczegółach jak wprawić robota w ruch i zaprogramować jego wewnętrzny sterownik. Uzyskasz możliwość bezpośredniej pracy z robotem i przekonasz się jak prosto go zmusić do działania

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

Sala 309

9.00– 14.00 Laboratorium Inżynierii Multimedialnej– dr inż. Robert Krupiński 

Rzeczywistość rozszerzona – dorwij zajączka”

Rzeczywistość rozszerzona (ang. Augmented Reality, AR) – jak to działa??? W przeciągu ostatnich lat światowa branża urządzeń elektronicznych i aplikacji mobilnych przeżywa rozkwit technologiczny. Szereg aplikacji i gier dostępnych na rynku ma więc techniczną możliwość wykorzystania technologii rzeczywistości rozszerzonej, co wiąże się z udziałem całej palety dostępnych sensorów na danym urządzeniu mobilnym. W krótkim przewodniku pokażemy Wam, jak przebiega proces budowania aplikacji na urządzenia mobilne wykorzystującej techniki rzeczywistości rozszerzonej.

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

Sala 013 / 014

9.00– 14.00 Laboratorium Technologii Teleinformatycznych i Fotoniki – mgr inż. Andrzej Niesterowicz,
mgr inż. Błażej Jabłoński – 
Światłowodem do „KUCHNI”

W trakcie wizyty w Laboratorium Technologii Teleinformatycznych i Fotoniki zbudujesz i sprawdzisz jak działa jadalny światłowód. Sam wprowadzisz światło do włókna światłowodowego. Zobaczysz „mod” w światłowodzie. Dostaniesz fragment włókna telekomunikacyjnego na pamiątkę. A na koniec zrobimy „mikro fuzję” laserową na ziarnie kukurydzy. Oczywiście nie zabraknie pokazu pracy profesjonalnej sieci światłowodowej, która dostarcza z „prędkością światła” do twojego smartfona, tableta, laptopa … danych, bez których nie wyobrażasz sobie dzisiejszego życia.

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych

Sala 312

9.00– 14.00 Laboratorium Inżynierii Dźwięku i Ambiofonii – dr inż. Eugeniusz Kornatowski

„Inżynieria dźwięku – jakie to proste!”

W trakcie pokazu przekonasz się, że nowoczesne technologie, będące do dyspozycji współczesnego reżysera dźwięku, można opanować w stosunkowo krótkim czasie i z powodzeniem efektownie (i efektywnie) wykorzystywać. Zasiadając za konsolą reżyserską ICON, w profesjonalnym studiu reżyserskim – z „surowych” nagrań audio samodzielnie zmontujesz wielokanałową ścieżkę dźwiękową o brzmieniu przestrzennym – surround. Z pewnością stwierdzisz, że manualne opanowanie sprzętu, to nie wszystko, choć na dobry początek wystarczy.  Chcąc zostać prawdziwym profesjonalistą trzeba poznać trochę niezbyt skomplikowanej teorii, a tę – niezależnie od praktyki –  oferuje studentom nasz Wydział.

Adresaci: uczniowie szkół ponadgimnazjalnych